Thursday, November 26, 2009

Info Pelaburan Arowana

Sekilas ikan dilaut, sudah tahu jantan atau betina.

Jutawan Arowana:

Bukit Merah, Perak

Salam semua. Saya telah beberapa kali pergi ke Bukit Merah, Perak untuk melihat sendiri bagaimana ternakan arowana ini dijalankan. Alhamdulillah, segalanya dipermudahkan. Dengan minat yang mendalam terhadap ternakan ikan, saya telah mengambil keputusan untuk terlibat sama dalam ternakan arowana yang mempunyai potensi yang tinggi ini. Di sini sedikit info untuk pengetahuan tentang sisitem pelaburan iaitu sistem pawah yang dilaksananakan di Bukit Merah, Perak untuk pengetahuan bersama.

Info

Setiap pelabur akan membeli induk ikan arowana dari syarikat dan ditempatkan di dalam sebuah kolam milik syarikat. Setiap kolam akan ditandakan dengan nombor dan setiap induk mempunyai chip bernombor di dalam badan untuk mengelakkan ikan daripada hilang. Induk tersebut akan dipelihara oleh pihak syarikat itu sendiri dan segala kos makanan dan lain-lain akan ditanggung oleh syarikat. Pelabur hanya menunggu hasil yang akan diperolehi daripada induk-induk yang dipelihara.

Induk arowana

Hasil di tuai

Semasa hasil hendak dituai, pelabur akan dipanggil untuk membuat pengiraan hasil bersama. Hasil tuaian akan dibahagi sama rata iaitu 50:50 antara pelabur dan syarikat. Telur atau anak ikan yang dituai akan dipelihara dahulu oleh pihak syarikat sehingga anak ikan mencapai saiz 3 atau 4 inci. Kemudian anak ikan akan dijual dan hasil jualan akan diberikan terus kepada pelabur. Urusan jualan akan diuruskan sendiri oleh pihak syarikat, jadi pelabur tidak perlu risau mengenai urusan jualan anak ikan. Harga anak ikan ditetapkan oleh pihak syarikat mengikut harga semasa anak ikan di pasaran.

Proses mengeluarkan anak arowana dan yolk dari mulut arowana jantan

Tamat perjanjian

Selepas tamat tempoh perjanjian, pelabur boleh memilih untuk mengambil induk untuk dipelihara sendiri, menjual induk tersebut atau menyambung perjanjian dengan menandatangani surat perjanjian baru. Sekiranya pelabur memilih untuk menjual induk tersebut, pelabur akan mendapat kembali 100% modal yang dibayar dulu atau mungkin lebih sekiranya semua induk masih hidup. Sekiranya pelabur ingin menandatangani perjanjian baru pelabur tidak perlu membayar apa-apa dan segala urusan penjagaan induk akan dijalankan seperti biasa seperti sebelumnya.

Kolam yang dijaga dengan rapi

P/s: Sesiapa yang berminat dan ingin maklumat lanjut boleh menghubungi saya Bustang Baco (Bob) di talian 013-8853588. Terima kasih.

No comments: