Saturday, December 5, 2009

Lawatan 1 dan Tinjauan ke BM

Jutawan Arowana:

Selepas mendapat maklumat dan nombor untuk dihubungi di Bukit Merah, saya mengambil keputusan untuk pergi ke Bukit Merah. Pada lawatan pertama itu, pihak syarikat di sana menunjukkan dan menerangkan dengan terperinci A to Z tentang ternakan arowana yang mereka usahakan. Oleh itu, saya postkan gambar-gambar semasa lawatan saya ke sana.


Bilik Inkubator

Bilik ICU atau inkubator. Di sinilah ditempatkan anak arowana dan yolk.

En. Shahibol menunjukkan sebahagian daripada anak arowana dan yolk yang sedang menunggu saat matang.

Yolk arowana yang dikeluarkan dari mulut ikan jantan akan dimasukkan ke dalam inkubator. Inkubator ini persekitarannya direka khusus agar sama seperti di dalam mulut arowana jantan.

Sedang melihat dan memerhati yolk arowana dengan penuh minat ;). Yolk akan disimpan di dalam inkubator ini selama 55 hari selepas proses harvest.

Anak-anak arowana bersama yolk.


Tekun mendengar penjelasan tentang arowana daripada orang yang berpengalaman.

Proses Harvest atau menuai hasil


Semasa lawatan saya, pada hari itu kebetulan ada seorang pemilik kolam yang akan menuai hasil atau harvest (iaitu proses mengeluarkan anak ikan dan yolk dari mulut arowana jantan). Oleh itu saya dapat melihat prosesnya.

Inilah antara kolam-kolam yang terdapat di Bukit Merah. Dijaga dengan rapi dan teratur ;).

Semasa proses harvest, pekerja pekerja akan masuk ke dalam kolam dan menghalau arowana ke tepi kolam.


Kemudian, pekerja akan menangkap arowana satu persatu untuk memeriksa mulut sama ada terdapat yolk atau tidak. Biasanya seekor arowana jantan boleh menyimpan 20 - 50 yolk dalam satu masa.


Pekerja sedang memeriksa mulut arowana jantan. Pada hari itu, pemilik kolam tersebut berjaya mendapat 39 yolk daripada seekor arowana jantan.

Gambar Kenangan

Bergambar bersama motor berkuasa besar pemilik syarikat itu.

Mengambil gambar juga bersama kereta BMW pemilik syarikat.

Inilah lawatan pertama saya ke Bukit Merah. Nanti saya akan berkongsi lawatan ke-2 semasa sesi menandatangani perjanjian.

No comments: