Wednesday, December 16, 2009

Trip ke-3 ke BM

Jutawan Arowana:

Saya ke Bukit Merah lagi pada 24.11.2009 yang lalu. Kali ini saya pergi bersama bakal-bakal pelabur, Insya-Allah ;). Pemergian kali ini juga untuk melihat mereka memasukkan induk arowana ke dalam kolam. Induk arowana itu berada di kolam 32E dan akan dipindahkan ke dalam kolam 67D. Semuanya berjalan lancar.

Bukit Merah Aquaculture (BMA)


Selepas sedikit perbincangan dengan Cik Lin di pejabat BMA, kami dibawa ke kolam untuk melihat proses pemindahan induk arowana sebanyak 16 ekor itu.

Ini kolam 32E. Pekerja-pekerja BMA sedang menghalau induk arowana ke tepi kolam.


Seekor demi seekor arowana discan chip untuk mendapatkan nombor chip pada badan ikan arowana.

Inilah dia scanner yang digunakan ;).



Proses scan chip, merekod, menangkap induk arowana untuk dipindahkan.

Pekerja-pekerja BMA sedang tekun melakukan kerja-kerja mereka.


Selepas semua induk arowana dimasukkan ke dalam plastik, sedia untuk dipindahkan ke kolam 67D.


Satu persatu plastik yang berisi induk arowana dilepaskan ke kolam 67D.


Alhamdulillah selesai...Terima kasih semua. Menunggu 60 hari pula untuk proses harvest. Mudah-mudahan beroleh hasil yang lumayan. Ameen.


Sebelum pulang, bergambar pula dengan Mas Merah!.

5 comments:

azrirmn said...

ingatkan masa lawatan kedua hari tu dh turunkan ikan dalam kolam....

apa2 pun, semoga dapat untung 2 bulan lagi...

Wan Salinah said...

betul lah harga induk MG dah naik kat BMA 13K dan MU 16K ,
mungkin invest kat BMA , tapi susah sgt nak jumpa En Ahmad Don , maklumlah dah banyak sgt kolam ....

myfish said...

bob,betul ke induk tu 13k,dah matang ke belum,setahu saya harga induk dah kat 18k la ni utk gold. minat tapi nak conform betul2 dulu tapi package yng dah matang je

The QS said...

banyak interesting...

induk bela sendiri hingga besar atau beli dari syarikat?

hairehassan said...

salam abg...lepas kita harverst...anak ikan tu jual dekat siapa ye???BMA yg uruskan pemasaran atau kita sendiri yg uruskan pemasaran itu